Lumo-kesäisännöitsijä ei kaihda haasteita
Abdiasis Guleid palvelee tämän kesän pääkaupunkiseudun Lumo-kotien asukkaita. Guleid on yksi viidestä pääkaupunkiseudun Lumo-kesäisännöitsijästä.
Lumo tuli työnantajana tutuksi 26-vuotiaalle Abdiasis Guleidille alkuvuodesta hänen haettuaan Lumo-kodeille töihin. Paikka ei tuolloin auennut, mutta rekrytoijan ehdotus kesätyöstä jäi kytemään miehen mieleen.
– Päätin sitten lopulta hakea ja olen tyytyväinen, että tein niin. En ole koskaan aiemmin tehnyt mitään toimistotyötä, joten on hienoa päästä kesän ajaksi tutustumaan siihen – ja tietysti myös isännöitsijän työhön. Jo pelkästään kommunikointi toimistoympäristössä on hyvin erilaista kuin mihin olen tottunut, Guleid sanoo.
Tradenomin koulutuksen saanut Guleid on aiemmin työskennellyt muun muassa terminaalitöissä. Isännöinti onkin hänelle aivan uutta, ja ensimmäinen varsinainen kesätyö, vaikka hän on ehtinyt jo rakentaa työuraansa melko pitkään.
Guleid kertoo kesäisännöitsijän työpäivien vaihtelevan ilahduttavan monipuolisesti niin sisällöltään kuin intensiteetiltään.
– Aamulla ei voi tietää, mitä sen päivän aikana edestään löytää. Välillä on todella kiireisiä päiviä, mutta joskus on vähän rauhallisempaakin. Eniten selvittelen asiakkaiden kanssa asioita, mutta lisäksi teen kiinteistökierroksia, hoidan vikailmoituksia ja muita kiireellisiä asioita. Välillä sähköposti on aivan täynnä ja puhelin soi koko ajan, Guleid kuvailee.
Kuunteleminen tärkeää
Lumo-isännöitsijä toimii koordinoijana asukkaiden, huoltoyhtiöiden ja urakoitsijoiden välillä. Isona osana tehtävää on Lumo-kotien painopisteen eli parhaiden mahdollisten asiakaskokemuksen rakentaminen kaikessa asukkaisiin liittyvissä kohtaamisissa.
Guleid toteaakin haastavimpiin työtehtäviinsä kuuluvan asukkaiden reklamoinnit, joihin ei aina ole annettavana yksiselitteistä vastausta tai välitöntä ratkaisua.
– Tärkeintä on kuunnella asukasta ja hänen huoltansa. Vaikka ei suoraan pystyisikään auttamaan, ihmisille on tärkeää kokea tulleensa kuulluksi. Silloin keskustelu on helpompi viedä loppuun.
Isännöitsijän tehtävät Guleid kokee haastavina, mutta itselleen sopivina. Ihmissuhde- ja kommunikointitaidot ovat hänen mielestään osoittautuneet kesäisännöitsijän tehtävässä erityisen tärkeiksi.
Guleid on avoin, sosiaalinen ja puhelias, mikä on ollut hänelle etu. Lisäksi monikielisyys on osoittautunut tarpeelliseksi taidoksi.
– Koska puhun somalia äidinkielenäni, pystyn tarvittaessa hoitamaan somalinkielisten asukkaiden kanssa asioita ilman tulkkia.
Tulkin käyttäminen vie useimmiten aikaa ja resursseja, joten Guleid kokee pystyvänsä kielitaitonsa avulla tuomaan yritykselle lisäarvoa ja parempaa palvelua somalinkielisille asukkaille.
Haasteiden selättäminen motivoi
Työ on tuoreelle kesäisännöitsijälle erityisen palkitsevaa silloin, kun langanpäitä saa solmittua kiinni ennen päivän loppumista.
– Yleensä käsiteltävänä on monia asioita kerrallaan, eikä niihin kaikkiin ole välitöntä ratkaisua. Jos päivän aikana saa paljon asioita valmiiksi, töistä lähtiessä on silloin todella hyvä fiilis, hän sanoo.
Liukuva työaika antaa Guleidille mahdollisuuden myös nauttia lupaavasti alkaneesta kesästä ja ystävistä.
– Pelaan jalkapalloa, joten sen parissa menee aika paljon vapaa-aikaa. Muuten vietän aikaa ystävieni kanssa. Suomen kesässä on mahtavaa, kun voi grillailla ja tehdä kaikkea kivaa yhdessä kavereiden kanssa, alkukesän helteistä nauttinut Guleid toteaa.
Kesätyöntekijät asukkaiden palveluksessa
Lumo palvelee läpi kesän: 50 kesätyöntekijää huolehtii asukkaiden arjen sujuvuudesta vakituisten lomaillessa. Lumo-chatbot päivystää My Lumo -palvelussa sekä lumo.fi-sivuilla myös viikonloppuisin.