Tavoitteena tyytyväinen Lumo-asukas
Lumo haluaa olla asumisen edelläkävijä ja asukkaan ykkösvalinta. Siitä, että näin tosiaan olisi, huolehtii Kojamon liiketoimintajohtaja Tiina Kuusisto.
"Se tarkoittaa, että Lumo-kodeissa asuisi tyytyväisiä ihmisiä. Siksi haluamme kuunnella asukkaita, ottaa heidät mukaan asumisen palvelujen kehittämiseen ja auttaa kodin löytymisessä."
Tällä tiellä on Kuusiston mukaan päästy hyvin eteenpäin. Välineinä työssä ovat muun muassa säännöllisesti tehtävät asiakastyytyväisyyskyselyt ja uuden My Lumo -palvelun kautta saatu tieto. Asukkaita myös osallistetaan mukaan asumisen kehittämiseen, eli kutsutaan kertomaan ajatuksistaan, useimmiten digitaalisten kanavien avulla.
Asukastyytyväisyyskyselyyn Lumo-asukkaat törmäävät asumisen eri vaiheissa.
– Ensimmäinen etappi on muutto Lumo-kotiin. Me haluamme tietää esimerkiksi sen, miksi asukas valitsi Lumo-kodin, miten löysi meidät ja mitkä muuttajille suunnatut palvelut toimivat parhaiten. Muun muassa Lumo-verkkokauppa on saanut paljon kiitosta.
– Kartoitamme asukastyytyväisyyskyselyillä myös Lumo-kodeissa jo asuvien asukkaiden mielipiteitä. Tässä nousevat esiin erilaiset asumisen arkeen liittyvät asiat: miten nopeasti ja hyvin hoituvat vaikkapa huoltotoimet. Samoin esimerkiksi jätehuoneen ja yleisten tilojen kunto ja siisteys ovat asukkaille tärkeitä. Ja toki haluamme tietää, miksi joku päättää lähteä Lumo-kodistaan.
Esimerkkejä onnistuneista palveluista on paljon. Kuusisto nostaa niistä esiin muutaman:
– Lumo Pihakoutsi -toiminta on laajentunut pääkaupunkiseudulta Tampereelle asukkaiden toiveiden mukaisesti ja My Lumo -palvelu on vastannut monien asukkaiden tarpeisiin myönteisellä tavalla. Myös yhteiskäyttöautoja on kiitelty.
Kuusisto muistuttaa myös, että Lumo tulee apuun myös silloin, kun elämä muuttuu ja etsinnässä on uusi koti.
– Autamme asukasta uuden kodin löytymisessä ja teemme muutenkin muutosta mahdollisimman joustavan. Muuttopäivä sovitellaan niin, että se sopii asukkaalle eikä tuplavuokraa tarvitse maksaa.
Lumo tulee apuun myös silloin, kun elämä muuttuu ja etsinnässä on uusi koti.
Kuusisto on tosissaan kiinnostunut asukkaista. Hän on kiertänyt kaikissa Lumo-kotikeskuksissa, tutustunut taloihin ja tavannut asukkaita arjessaan.
– On todella hienoa nähdä miten joka puolella asukkaiden toiveita ja tarpeita kuunnellaan ja halutaan onnistua haasteiden ratkaisemisessa.
Omassa elämässään Kuusisto liputtaa sujuvan arjen puolesta. Perheeseen kuuluu hänen lisäkseen aviomies ja 8-vuotias poika urheiluharrastuksineen. Koti on kerrostalossa Helsingin Töölössä.
– Arki sujuu kotona parhaiten, kun suunnitellaan tekemiset hyvin ja kaikille tavaroille ja asioille löytyy oma paikkansa. Siihen voi pyrkiä niin töissä kuin kotonakin.
Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua
- Omilla kulmilla
Pasilan monet kasvot – yhdistelmä betonibrutalismia, palveluita ja luontoa
- Palveluksessasi
Asumisviihtyisyys alkaa siististä pihasta – näin pidämme siitä huolen
- Palveluksessasi
Asiakkaasta asukkaaksi – näin asumisen ammattilaiset pitävät sinusta huolta
- Asumisen trendit ja kehitys
10 vuotta lumoavaa vuokra-asumista