Vuokra

Voit hoitaa kaikki vuokranmaksuun liittyvät asiat asukkaan My Lumo -palvelussa. Myös asiakaspalvelumme auttaa mielellään!

Vuokranmaksu

Voit tarkastella omaa vuokranmaksutilannettasi, tulostaa vuokranmaksuerittelyn ja maksaa vuokran kirjautumalla My Lumo -palveluun. Huomaathan, että maksetun saldon päivittymisessä My Lumo -palveluun on muutaman arkipäivän viive maksusta.

Vuokrasopimusta tehdessäsi olet saanut vuokranmaksuerittelyn koko vuodeksi. Käytä maksaessasi aina erittelyssä olevaa viitenumeroa, koska silloin maksutiedot kohdistuvat varmasti oikein. Uudet vuokranmaksuerittelyt saat vuosittain vuokrantarkistuksen yhteydessä.

Vuokranmaksupäivä on kuukauden toinen päivä. Hyvän vuokra-asumisen tapoihin kuuluu vuokranmaksun hoitaminen ajallaan. Myöhästyneistä maksuista peritään korkolain mukainen viivästyskorko.

Myös asiakaspalveluumme voit ottaa yhteyttä kaikissa vuokranmaksuun liittyvissä asioissa.

Vuokranmaksun viivästyminen

Jokaiselle voi tulla silloin tällöin tilanteita, jolloin kaikkia laskuja ja maksuja ei pysty hoitamaan ajoissa. Vuokran eräpäivän siirtäminen ei valitettavasti ole meillä mahdollista.

Jos maksat kuluvan kuukauden vuokran saman kalenterikuukauden aikana, sinun ei tarvitse erikseen ilmoittaa tästä viivästymisestä. Huomaathan kuitenkin, että tältä ajalta peritään vuokrasopimuksen mukainen viivästyskorko ja noin kolmen viikon kuluttua eräpäivästä saat maksuhuomautuksen, johon on lisätty myös viiden euron huomautuskulu.

Viivästyskorot kertyvät vuokran eräpäivästä maksupäivään saakka. Löydät viivästyskorkolaskurin My Lumo -palvelusta Maksu myöhässä? –sivulta.

Tarkan maksettavan summan korkoineen ja kuluineen löydät maksupäivänä My Lumo -palvelusta.

Mikäli maksat vuokran osissa, käytä jokaiseen maksuerään samaa viitenumeroa. Löydät avoimen saldosi Vuokranmaksu-sivulta My Lumo -palvelusta 

Jos maksuvaikeutesi jatkuvat, otathan välittömästi yhteyttä asiakaspalveluumme maksuaikataulusta sopimista varten.

Lisää hyödyllistä tietoa siitä, kuinka velkaantumistilanteessa kannattaa toimia, löydät sivustolta maksumyohassa.fi.

Asumistuki

Asumistukea voi hakea Kansaneläkelaitokselta asumistukihakemuksella. Käytössämme on sähköinen tiedonsiirto Kelan kanssa, joten kaikki tarvittavat tiedot vuokrasuhteesta menevät Kelaan sähköisesti. Yleensä Kela maksaa asumistuen suoraan vuokranantajan tilille.

Sähköinen lasku

Lumo-asukkailla on käytössään e-laskupalvelu. E-laskupalvelu tarkoittaa mahdollisuutta vastaanottaa kuukausittain sähköinen vuokralasku verkkopankkiin.

E-laskusopimuksen tekoon tarvitaan viitenumero ja e-laskutunnus, jotka löytyvät vuokranmaksuerittelystä.

Vuokran määräytyminen

Lumo-asuntojen vuokrat määräytyvät markkinahintojen perusteella ja VVO-asunnoissa omakustannusperiaatteella.

Vuokrilla katetaan kiinteistöjen hoito- ja pääomakustannukset. Hoitokustannuksia ovat mm. asuntojen lämmityksestä, vedenkulutuksesta, kiinteistöjen huollosta ja vikojen korjauksista aiheutuvat kustannukset. Pääomakustannukset muodostuvat asuntojen rakentamiseen otetun lainan lyhennyksistä ja koroista.

Ennakoimme vuokrakehityksen pitkäaikaisella kokemuksella eikä huomattavia vuosikorotuksia ole jouduttu tekemään. Vuosittainen vuokrantarkistus perustuu aina vuokrasopimuksen ehtoihin ja siinä huomioidaan kunkin kiinteistön omat hoitokustannukset, asuntokohtaiset erot sekä alueellinen vuokrataso.

Yksittäisen asunnon vuokratasoon vaikuttavat mm. huoneiston koko, kunto, sijaintikerros ja varustetaso. Tämän vuoksi vuokran määrä saattaa vaihdella samankin talon asunnoissa.

Asumisneuvonta

Asumisneuvonta tarjoaa asukkaille apua ja neuvoja haastaviin elämäntilanteisiin.

Asumisneuvonnan konseptissa keskeistä on auttaa asiakkaita itse löytämään ratkaisuja asumiseen liittyvissä kysymyksissä. Parhaimmillaan neuvonta ehkäisee asiakkaiden vaihtuvuutta, vähentää häiriöitä asuintaloissa ja tarjoaa ratkaisuja vuokranmaksun haasteisiin.

Asumisneuvontaan saat yhteyden asiakaspalvelumme kautta My Lumo -palvelussa, Lumo.fi-chatissa tai puhelimitse numerosta 020 508 5000.